גיליה ולייזר צייזלר טיול באוסטרליה – חלק – א'

01.12.2019 נתב"ג לאחר כשנה מאז העלאת הרעיון לקבל את פני שנת 2020 בסידני אוסטרליה, אנחנו יוצאים לדרך, אמנם זוג אחד במקום שלושה אבל נחושים לעשות את המסע. נעזרנו בהרבה יומני מסע באינטרנט בעיקר באתר מטיילים אוסטרליה וניו זילנד.
תודה לידידי אלכס אוונס תושב מלבורן היום ואיש חיל האויר טייסת מסוקים בשדה דב בו שירתנו יחד כשלוש שנים. אלכס ניסה להבהיר לי את גודל השטח בו אנו עומדים לבקר...יבשת.

נתן לי הרבה טיפים על חלוקת ימים וק"מ ומסלולים מעניינים. העיקר אירח אותנו למשך שלושה ימים במהלך הטיול ועל כך תודה לגולדי אוונס אשתו של אלכס
כל מערכת ההזמנות לטיול טיסות מלונות ורכבי השכרה נעשו באינטרנט במהלך השנה. 02.12.2019 נחתנו במלבורן לאחר 24 שעות בדרך, הטיסות וההעברות עברו חלק, הטיסה בביזנס שידרגה את הגעתנו למלבורן כבני אדם.

לאחר מכן, יצאנו לתור את מלבורן.  המלון THE JAZ CORNER HOTEL היה בפינת רחוב שהיה קצה האזור החופשי לנסיעה במלבורן,רעיון מדהים של העיר, במרכז העיר נסיעה חינם בכל התחבורה הציבורית, ניצלנו היטב את הבונוס.
יציאה ראשונה רגלית כקילומטר וחצי עד לצ'יינה טאון וסביבותיו, התמצאות בכווני הנסיעה לכוון שמאל התחנות בצד המדרכה השמאלית, ולהיפך... ירידה לכביש העיניים מחפשות את הרכבים בצד הלא נכון... משכנו ידיים אחד לשני די הרבה פעמים גם בימים הבאים...
המחשבה על נהיגה בעוד ארבעה ימים די הטרידה אותי בלי לגלות לגיליה. מציאת מסעדה, ארוחת ערב נהדרת וחזרה למלון. במלון כשמו, ישנו אולם להופעות ג'ז ערב ערב, היה מלא לכל הערבים שלנו, חבל.
03.12.2019 ארוחת בוקר ראשונה וטובה במלון, יוצאים לעיר, שוק ויקטוריה העתיק, מקורה בחלקו ובחלקו סגור לגמרי כמבנה שערי הכניסה ויקטוריאניים גדולים ומעוצבים , מבחר מן הכול , לפי השורות ירקות פירות, בשר, דגים וגם הלבשה.השוק בתוך המבנה ברמה גבוהה יותר, דוכנים וגם חנויות, נקי, יפה.

לקחנו מסלול הליכה שהתבסס על ספר של מפה מסדרת העולם ( גם בניו זילנד) בעקבות בניינים מסוף המאה ה 19 חלקם ברחוב וחלקם כמדרחוב מקורה לאורך בלוק שלם מרשים מאוד.

באחד מהם לאחר חיפוש מצאנו את שעון הקיר "גוג ומגוג" בקוטר של 2.5 מטר עם שתי דמויות גוג ומגוג המכות בפטיש על פעמון כל שעה השעון נוצר בשנת 1882.

בהמשך לשעון לקראת השנה החדשה ברכות לשנה טובה על שלטים גדולים תלויים לאורך מסלול ההליכה, מצאנו גם בעברית
המשכנו לרח' לסטר שע"פ ההמלצה מלא בציורי קיר, בהחלט יפה אבל אנחנו בקרנו לפני שנה בשכונת ווינווד במיאמי ואין מקום להשוואה, לא בכמות ולא באיכות לטובת ווינווד.

הנסיעות החינמיות בחשמלית נהדרת ומקצרת זמנים, כמובן שהתבלבלנו בכווני הנסיעה עלינו צפונה במקום דרומה ומזרחה במקום מערבה, אפילו גיליה שבדרך כלל עם חוש התמצאות נהדר לקח עוד יום להבין את הכוונים ואז הובילה נהדר.
הגענו לכיכר הפדרציה ( פדריישן סקוויר) אדריכלות מודרנית ( משרד אדריכלים לאב) הבניה הסתיימה בשנת 2002 קבוצת המבנים מרשימה, מכילה מוזיאונים אולמות קונצרטים מגרשים פתוחים לתערוכות ומוסיקה תחת כיפת השמיים.

מרחוק הקירות נראים כקשקשי לטאות בגוונים של אפור חום בהיר תכלת, בנויים בזוויות שיוצרות את התחושה של עורות לטאה ונחשים. גם הריצוף בין הבניינים מציג דוגמאות של עורות זוחלים ומדבריות,  מעבר לרחוב אותו משרד עיצב את תחנת הרכבת המרכזית החדשה
הכיכר מתכוננת לכריסטמס ולשנה החדשה, חנויות לממכר מוצרי קישוט לחג, עץ אשוח גדול עשרים מטר בגובה, מסך לדים ענקי כשלוש מאות מ"ר מחובר למחשב ולמצלמה, המצלמה מצלמת את הנמצאים במשטח מול המסך ומקרינה אותם ומצד שני המחשב מריץ דמויות מצוירות המנסות להסתיר את המצולמים, הדבר גורם לכולם לקפוץ ולברוח למצוירי המחשב וכך כל הכיכר קופצת ורוקדת.

נסענו למלון וחזרנו בערב מקווים לראות תאורות של החג...אבל כנראה מוקדם מידי, העץ היה מואר וקצת מהחנויות. תוך כדי טיול בערב במתחם ראינו חנות גלידה המופעלת כולה על ידי רובוטים, בהמשך הימים חזרנו ואכלנו.
04.12.2019 יציאה עם תכנית לביקור בגן הבוטני ובאקווריום. הגן משתרע על שטח ענק ואין שום מידע על כתובת של שערי הכניסה לגן, הגן מחוץ לאזור החופשי של מרכז העיר ומתחיל כמעט ליד נהר היארה, נסענו בחשמלית עד לכיכר הפדרציה ומשם התחלנו ללכת ברגל הדרך נראתה קלה (בירידה) והגן היה מולנו במרחק של כק"מ, הבעיה שאין כניסה מהמקום אליו הגענו, המשכנו ללכת וברור שלגיליה אי הידיעה לא עושה טוב בקיצור לאחר עוד כק"מ וחצי ראינו שער פתוח ונכנסנו (הכניסה לגן היא בחינם ) טיילנו רגלי הגן מטופח מסודר ויפה מאוד.
הגענו לאזור המשרדים ומשם יוצא סיור ברכבת חשמלית בכל הגן הגדול כארבעים וחמש דקות יפהפיות שווה מאוד.

ועכשיו מהגן ללא גישה צמודה של תחבורה ציבורית ללכת לאקווריום שהוא כל הדרך חזרה בה באנו, הבטחתי לעצור מונית ראשונה שהגיעה לאחר כק"מ הליכה אבל נסענו לאקווריום הימי, יפה אבל מעיר נמל בסדר גודל של סידני ציפיתי ליותר.

(הערת העורך - יש כביש פנימי ואפשר להזמין מונית אובר)

05.12.2019 יום של האוטובוסים ההיקפיים (הופ און הופ אוף) כולל שייט על הנהר , יום יפה טיול מוצלח בפינות החמד התיירותיות של מלבורן, ירדנו לכוון הנמל והאוקיינוס, אדריכלות מעורבת מודרנית וויקטוריאנית , הרבה בניה נמוכה ואזורי וילות יפות מאוד.

טיילנו לאורך הרציף לאזור קיני הפינגווינים המקומיים ולצערנו הם היו כנראה בים במסע צייד. שחכתי לקחת כובע והשמש האוסטרלית שיזפה (שרפה) את פני.
סיימנו צד אחד של העיר עם האוטובוס ועלינו לסירה לכוון נמל מלבורן והגשרים על הנהר. חזרנו בחמש וחצי והשמש הייתה עדיין גבוהה מאוד, המשכנו  בטיול עם האוטובוס לצידה האחר של העיר, כולל לאורך הגן הבוטני מבחוץ, ירדנו ברחוב טרוב צ'יינה טאון למסעדה הסינית מאתמול ונהנינו פעם נוספת

06.12.2019 חיפוש נעליים (פיטפלופ)  ועטים נובעים, נעליים לא מצאנו ועטים נובעים מצאנו חנות אחת. ירדנו לכיכר הפדרציה למוזיאון של הקורי ( כך מכנים האבוריג'נים את עמם).
קצת היסטוריה , ביבשת אוסטרליה שנותקה מאנטרקטיקה לפני כ 50 אלף שנים חיו כחמש מאות שבטים של ילידים שהקשרים ביניהם היו מעטים מאוד, בעיקר מלחמות על אדמה.

השבטים היו בגודל של משפחות גדולות כמה מאות או אלפים לכל שבט ולכל אחד שפה משלו.
השבטים הקרובים דברו ניבים דומים אבל במרחקים השפה היתה שונה לחלוטין.
כשהאנגלים הגיעו ליבשת הם מצאו את שבטי האדם הקדמון שחי בתקופת האבן . הם לא בדיוק ראו בהם בני אדם , בני אנוש ההתייחסות היתה כאל סוג של קופי אדם . הם הושמדו הוכחדו, בטסמניה אין אף יליד טסמניה בחיים.

מצבם היה קשה יותר ממצב האינדיאנים באמריקה שהיו לוחמים עזים. ילידי אוסטרליה היו ברמת פיגור התפתחותי .
ארבעה ימים בהם הסתובבנו במלבורן לא ראינו אפילו אחד, מה שכן ראינו המון בני המזרח הרחוק מהודו ועד סין קוריאה פיליפינים ועוד. לבנים ראינו רק במסיבות לקראת השנה החדשה.
יצאנו לחנות הגלידה של הרובוטים, קבלנו שירות מרובוט קופאי ומרובוט שהגיש לנו את גביע הגלידה.

במוזיאון האמנות במקום תערוכת צילום גדולה תחת הכותרת ציוויליזציה ואיך היא נראית ומשתקפת בעיני הצלמים, תערוכה בינלאומית מרשימה מאוד.
יצאנו לאיאורקה הבניין הגבוה במלבורן 99 קומות עם קומת תצפית 360 מעלות על העיר. לאמיצים ישנו תא/חדר בקומת התצפית שנשלף מתוך הבניין אל מעל הרחוב כשאתה עומד כאילו צף בתוך זכוכית שקופה, לא לבעלי חרדת גבהים.

בדרך למלון עברנו ליד הקזינו של מלבורן בניין גדול מאוד עם קזינו די גדול, מסביב במתחם המון מסעדות ברים בתי קפה ובכולם אירועים של קבוצות עובדים לקראת השנה החדשה (הרמת כוסית)  כריסטמס או שניהם גם יחד.